در این ویدیو به موضوعات زیر پرداخته میشود: (نکته: موارد ذکر شده تیترهای موضوعات صحبت شده در ویدیو است و توصیه ما به شما این است که ویدیو را کامل ببینید، زیرا تمامی مطالب گفته شده در ویدیو به صورت متن نوشته نشده است)
در این ویدیو تست سیستم تخلیه سیستم اطفاء حریق را با هم بررسی میکنیم. قبل از اینکه بخواهیم این تست را انجام دهید ابتدا باید به مقام و مراجع ذی صلاحی که سیستم اعلام و اطفاء ما را نظارت می کنند هماهنگیهای لازم را انجام دهید و اعلام نمایید که در حال تست سیستم هستید و اگر سیگنال Fire ارسال گردید در نظر داشته باشند که این سیگنال به دلیل تست می باشد.
بعد از انجام هماهنگی ها باید جایی که آب در آن تخلیه می گردد بررسی کامل شود و اطمینان حاصل شود که مانعی وجود نداشته باشد و رهگذری که از آنجا عبور پیدا میکند خیس نگردد و لوله تخلیه کاملاً باز بوده و بسته نباشد.
فصل ۱۶ از NFPA 13 در مورد این موضوع صحبت کرده است که اگر می خواهید تخلیه سیستم اطفای حریق را انجام دهید باید حتماً از یک زانویی ۴۵ یا ۹۰ درجه استفاده کنید. دلیل است که آب به سمت پایین حرکت کند و آب پخش نشود و یا رهگذری را خیس نشود و پرندگان در این مکان لانه درست نکنند.
از سمت دیگر اگر این لوله در سمت بیرون باشد و همچنین در معرض یخزدگی باشد حتماً باید ۱.۲ متر لوله در محیط گرم قرار بگیرد و مابقی لوله در سمت بیرون ساختمان قرار گیرد.
نکته ما نمی توانیم سیستم تخلیه را مستقیماً به فاضلاب وصل کنیم. حتماً باید متوجه شویم که سیستم در حال تخلیه است پس سیستم تخیله را نباید در فضای کور ساختمان تخلیه گردد.
بعد از اینکه این موضوعات بررسی شد باید به صورت چشمی اتصالات مورد بررسی قرار گیرند که نشتی نداشته باشند و محکم در سر جای خود قرار گرفته باشند. به طور مثال چک ولو (شیر یکطرفه) در محل خودش قرار گرفته باشد و در مکان مناسب نصب شده باشد.
موضوع بعدی که خیلی مهم است تعداد اسپرینکلر های یدک است که بایستی سالم باشند و تعداد کافی ای با توجه به تعداد اسپرینکلر به کار رفته در ساختمان در جعبه نگهداری شود و همچنین آچار مخصوص اسپرینکلر برای نصب و باز کردن درون جعبه قرار داشته باشد.
مطابق با NFPA 13 در فصل ۱۶ در مورد تعداد اسپرینکلر های یدک صحبت شده است که اگر سیستم اطفای حریق ساختمان موردنظر ۳۰۰ عدد اسپرینکلر داشته باشد حداقل ۶ عدد اسپرینکلر یدک باید داشته باشد و اگر بین ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد باشد باید حداقل ۱۲ عدد اسپرینکلر و اگر بیش از ۱۰۰۰ عدد اسپرینکلر در ساختمان کار شده باشد، باید ۲۴ عدد اسپرینکلر یدک درون جعبه مخصوص قرار داشته باشد. از هر نوعی و مدلی از اسپرینکلرها بایستی حداقل دو عدد وجود داشته باشد ( بالا زن، پایین زن، دیواری و …) و بر روی جعبه هم اطلاعاتی مانند تعداد اسپرینکلرها، دمای فعال سازی اسپرینکلرها و نوع آنها هم مشخص شده باشد.
حال باید بررسی کنیم که شیرالات ما حالت نرمال خود قرار دارند یعنی باز هستن یا نه به طور مثال تمپر سوئیچ (Tamper Switch) را چک کرده که در حالت نرمال قرار داشته باشد.
برای فهمیدن وضعیت شیر OS&Y، اگر ساقه OS&Y به بیرون باشد یعنی شیر باز می باشد در شیرهای پروانه ای با قابلیت ارسال سیگنال، اگر تمپر زرد را نگاه بیندازید متوجه می شوید که شیر باز است یا خیر، این تمپر به کار رفته در شیر موازی با دیسکی است که درون شیر قرار دارد.
برای اعلام وضعیت شیر به پنل اعلام حریق در شیرهای OS&Y از یک تمپر سوئیچ استفاده میکنیم شیر ما همواره تحت نظارت و یا به اصطلاح Supervised باشد
حال میخواهیم شروع به تست سیستم تخلیه نماییم. همان طور که می دانید این تست به صورت سالانه انجام میشود و طبق NFPA 25 اگر در زمان تست، فشار تست تا ۱۰ درصد کاهش داشته باشد (چه در حالت استاتیک و چه در حالت باقی مانده) تست مورد قبول است ولی اگر افت بیش از این مقدار باشد، باید حتماً بایستی بازرسی بیشتری انجام گردد تا افت فشار جبران شود.
در تست کردن سیستم اسپرینکلر دو دلیل عمده دارد:
۱- ما متوجه میشویم که فشاری که در داخل سیستم هست نسبت به حالتی که طراحی شده چقدر اختلاف دارد
۲- زمان تست و تخلیه اصلی شیرآلات باز و بسته شوند و این موضوع باعث می شود که ما از باز و یا بسته بودن شیرآلات اطمینان حاصل نماییم.
نکته دیگر در زمان تخلیه این است که اگر تخلیه ما به بیرون است یا داخل، اگر تخلیه به داخل باشد ما تمهیداتی را بیاندیشیم که آب در یک نقطه جمع نگردد و به نحوی به فاضلاب صورت غیرمستقیم وصل گردد و اگر رو به بیرون باشد نباید مانعی در جلوی سیستم تخلیه آب قرار داشته باشد.
نکته :
بعد از اینکه طراحی سیستم اطفای حریق انجام میشود باید یک سری از اطلاعات عمومی بر روی یک پلاک بر روی رایزر سیستم نصب شود این موضوع به این علت است که همواره اطلاعات طراحی ساختمان در دسترس نمی باشد. مواردی همچون فشار سیستم در حالت رزیجوال و در حالت استاتیک بایستی بر روی پلاکی که ضدآب و صلب و دارای مقاومت خوبی باشد یادداشت گردد و بر روی رایزر نصب گردد.
در ابتدا فشار استاتیک سیستم را خوانده و عدد را یادداشت می کنیم و سپس شروع به باز کردن شیر تخلیه میکنیم و فشار رزیجوال را می خوانیم .
نکته: مطابق با NFPA هر شیر باید یک پلاک داشته باشد و در این پلاک وظیفه اصلی هر شیر مشخص شده باشد .
در آخر بعد از آنکه تست انجام گردید حتما با شخص یا مرجع ذیصلاح که نظارت سیستم اعلام و اطفای حریق را تماس حاصل نمایید و اتمام تست را اعلام نمایید.