انتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است. (آموزشگاه اِدوفایر)
معرفی سیستم تهویه و تخلیه دود (اگزاست)
دلیل طراحی سیستم اگزاست (تهویه ، تخلیه و مدیریت دود) جلوگیری از پخش گازهای سمی همچون مونواکسید کربن و … میباشد. زیرا گازهای سمی بسیار کشندهتر از خود حریق میباشد و همواره در زمان حریق پخش دود و گازهای سمی موجب خفگی بسیاری از افراد شده در صورتی که حریق خود به تنهایی مرگ و میر بسیار کمتری به نسبت پخش دود و گازهای سمی ناشی از حریق داشته است.
تهویه دود پارکینگ
طبق BS 7346-7 که یکی از مراجع طراحی تهویه و تخلیه پارکینگ در تهران است، برای جلوگیری از دود ناشی از ماشینهای پارکینگ تهویه ۶ بار در ساعت در صورتی که میزان گاز مونواکسید کربن بیش از ۵۰ppm در مدت ۳۰ دقیقه گردد، باید انجام شود. البته طبق استاندارد BS 7346-7 این عدد کمی متفاوت است.
تخلیه دود پارکینگ در زمان حریق
در زمان حریق، این میزان تعویض هوا بایستی به ۱۰ بار در ساعت ACH (Air Cahnge per Hour) تغییر یابد.
طراحی سیستم تخلیه دود (کانالی – Duct Work)
داخل طبقات
سایز کانالهای هر طبقه بر اساس ۱۰ بار تعویض هوا در ساعت بایستی انجام گیرد.
رایزر
سایز رایزر باید به گونهای باشد که چه در زمان حریق یک طبقه (۱۰ACH) یا تعویض هوای تمامی طبقات (۶ACH) سرعت هوای درون کانال از ۲۴۰۰fpm یا ۱۲mps بیشتر نگردد. معمولا ۶ بار تعویض تمامی طبقات دبی بزرگتری خواهد داشت و معمولا رایزرها بر اساس ۶ بار تعویض هوا سایز زده خواهند شد. ولی در آخرین طبقه پارکینگ سایز رایزر بر اساس ۱۰ مرتبه تعویض خواهد بود. چون دبی بزرگتری را به نسبت ۶ACH دارد و طبقه دیگری در زیر این طبقه وجود ندارد.
برای دریافت رایگان فایل راهنمای طراحی سیستم تهویه و تخلیه دود در پارکینگ که به زبان فارسی تهیه شده است کلیک نمایید.
طراحی جت فن (Jet Fan)
طراحی جت فن نیز از قواعد ۶ و ۱۰ بار تعویض هوا مستثنی نیست. جانمایی جت فنها باید به گونهای باشد که منجر وجود نقاط سکون (کور) در تهویه و تخلیه در پارکینگ نشود و تمامی هوا را به سمت رایزر انتقال دهد. شبیهسازهای دینامیکی همچون نرمافزار Fluent و … این کمک را به ما میکنند تا جانمایی درستی را داشته باشیم. معمولا شرکتهایی که وارد کننده این تجهیزات هستند، طراحی این سیستمها را بر عهده میگیرند ولی در هر صورت هماهنگی بین تیم طراحی سیستم اسپرینکلر و تیم تهویه و تخلیه دود بایستی وجود داشته باشد تا جانمایی درست انجام گیرد. تعیین فواصل مورد نیاز جت فنها با توجه به نیروی تراست و … در کاتالوگ سازندگان این نوع فن ها ذکر میگردد و عدد خاصی را نمیتوان بیان نمود.
فن اگزاست
فنهای مورد استفاده در سیستم اگزاست معمولا F300 میباشد. یعنی تحمل دمای ۳۰۰ درجه سانتیگراد در مدت زمان ۱ یا ۲ ساعت. البته در مواردی سازمان آتشنشانی تهران اجازه نصب فنهای معمولی تحت شرایط خاص را داده است که در بخش مقالات سایت به این موضوع به طور کامل پرداخته میشود.
ضوابط تخویه و تخلیه دود استان تهران نسخه سال ۱۳۹۷ (برای دریافت کلیک کنید)
برای دریافت رایگان پکیج طراحی سیستم تهویه و تخلیه دود (دستورالعمل طراحی، انتخاب فن و …) کلیک نمایید. (تلگرام و فیلتر شکن شما فعال باشد)
دمپر آتش و دود
برای جلوگیری از سرایت دود و آتش در زمان حریق از دمپرها استفاده میکنند. وجود دمپرهای موتوردار در ورودی کانال اگزاست در هر طبقه (در مشاعات) الزامی میباشد تا در زمان حریق دود و حریق به طبقاتی که حریقی در آنها رخ نداده و تمایلی به گسترش حریق نداریم سرایت نکند. فرمان این دمپرها توسط کنترل پنل اعلام، تابلو اگزاست و … میتواند ارسال گردد.
سناریو اگزاست
یکی از سناریوهای رایج در طراحی سیستم اگزاست، بسته شدن تمامی دمپرهای هوای تازه و تخلیه دود در طبقاتی که حریقی در آن تشخیص داده نشده است. سپس باز شدن دمپرهای تخلیه دود و بعد از آن دمپر هوای تازه طبقهای که در آن حریق رخ داده است. مدت زمان باز شدن این دمپرها نیز بایستی تحت زمان خاصی صورت گیرد (زیر ۷۵ ثانیه). باز شدن پردههای دود بند نیز بایستی همزمان با بسته شدن دمپرهای دیگر طبقات آغاز شود.
برای دریافت فایل کامل در مورد سناریو اگزاست کلیک نمایید
زون بندی حریق
با توجه به مساحت زیربنای یک پارکینگ و یا عمق آن، بایستی زونبندی مطابق با مبحث سوم مقررات ملی و ضوابط تهویه و تخلیه دود پارکینگ انجام شود. به عنوان مثال تا ۲۰۰۰ متر مربع را یک زون در نظر میگیریم، بیش از ۲۰۰۰ مترمربع بایستی حداقل به دو زون تا مساحت ۳۰۰۰ متر مربع تقسیم شود. دو زون یعنی هر زون سیستم تامین هوای تازه و تخلیه دود جداگانه – دسترسی خروج جداگانه و …
برای دریافت جزوه کامل سیستم طراحی و تخلیه دود پارکینگها و نحوه طراحی سیستم تخلیه دود پارکینگها این سیستم فایل زیر را دانلود نمایید. (برای دانلود این مجموعه بایستی در کانال تلگرامی ما عضو باشید)
تمامی مراجع سیستم تهویه و تخلیه دود
عضویت در کانال تلگرام آموزشگاه حریق
عضویت در صفحه اینستاگرام آموزشگاه حریق