در این ویدیو به معرفی روشهای جلوگیری از یخزدگی سیستم اسپرینکلر و بایدها و نبایدهای مربوط به این سیستم پرداخته میشود. از سیستم تر اسپرینکلر (آب همواره درون لولههای سیستم قرار دارد) زمانی میتوان استفاده نمود که دمای محیطی که لولههای اسپرینکلر در درون آن قرار گرفتهاند بالای ۴۰F باشد. این مورد برای سیستم لوله ایستاده هم صدق میکند و لولههای سیستم لوله ایستاده تر باید در بین ۴۰F تا ۱۲۰F باشد.
توصیه استاندارد در مورد تجهیزات
طبق استاندارد تمای تجهیزات یک سیستم اسپرینکر از قبیل (پمپ، محرک، تابلو فرمان، مخزن آب، منبع تغذیه برق باید از خرابی های ایجاد شده از قبیل (انفجار، حریق، سیل، زمین لرزه، طوفان، یخزدگی، جوندگان، حشرات، خرابکاری محافظت شوند. اگر شرایط دمایی مطرح شده را نتوان تامین نمود باید از سیستم پیشعملگر و یا خشک برحسب نیاز استفاده نمود.
روشهای جلوگیری از یخزدن سیستم اسپرینکلر
از روشهای جلوگیری از یخزدگی میتوان به استفاده از ضدیخ (anti freeze) و Heat Tracing نام برد. استفاده از این موارد الزامات خاص خود را دارد، به عنوان مثال دمای تجهیزات پمپ آتشنشانی باید بالای ۴۰F باشد و در مواردی که ممکن است دما به زیر این عدد برسد، بایستی از تجهیزات تولید کننده گرما همچون یونیت هیتر استفاده نمود و استفاده از نوار گرم (heat tracing) به دور تجهیزات مجاز نیست. در صورت استفاده از ضدیخ مورد تایید سازمان آتشنشانی، بایستی از اسپرینکلرهایی استفاده نمود که با ضدیخ مصرف شده انطباق داشته و تحت این شرایط تست شده باشد. برای جلوگیری از یخ ضدگی مخازن ذخیره مطابق NFPA 22 میتوان از روشهای زیر نیز استفاده نمود:
- گرم کردن مخزن توسط سیستم بخار
- گرم کردن مخزن توسط حرارت ناشی از سوختهای گازی
- گرم کردن مخزن توسط حرارت ناشی از سوختهای نفتی
- گرم کردن مخزن توسط حرارت ناشی از ذغال سنگ
- گرم کردن مخزن توسط حرارت ناشی از گرمکنهای الکتریکی
- گرم کردن مخزن توسط حرارت ناشی از رادیاتورهای عمودی بخار